Salariul minim în sectorul real va crește la 7.600 de lei din 1 ianuarie 2027
Salariul minim pentru angajații din sectorul real al economiei va constitui 7.600 de lei lunar, începând cu 1 ianuarie 2027. Decizia a fost convenită de Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova (CNSM) și Confederația Națională a Patronatului din Republica Moldova (CNPM), în urma unui proces de negocieri colective.
Noul cuantum a fost stabilit printr-o Convenție colectivă bipartită la nivel național, semnată pe 7 octombrie 2026.
Pentru un program complet de lucru, de aproximativ 169 de ore pe lună, salariul minim va echivala cu 44,97 lei pe oră.
Față de nivelul actual de 6.300 de lei, majorarea constituie 20,6%.
Potrivit semnatarilor, noul cuantum urmărește o mai bună corelare a salariului minim cu pragul național al sărăciei și cu nivelul salariului mediu prognozat. Valoarea de 7.600 de lei ar reprezenta aproximativ 43,7% din salariul mediu lunar prognozat pentru 2026.
CNSM și CNPM susțin că măsura apropie Republica Moldova de reperul de 50% utilizat în contextul Directivei europene 2022/2041 privind salariile minime adecvate.
Semnarea convenției a avut loc în cadrul unei mese rotunde organizate de CNSM și Fundația „Friedrich Ebert” Moldova, cu ocazia Zilei Mondiale pentru Muncă Decentă.
Evenimentul s-a desfășurat sub genericul „De la minimul de existență la un trai decent: salarii, demnitate și convergență socială europeană”.
Reprezentanții sindicatelor și patronatelor au subliniat rolul dialogului social în creșterea nivelului de trai și apropierea Republicii Moldova de standardele sociale europene.
Conform convenției, salariul minim de 7.600 de lei se va aplica angajaților al căror salariu tarifar sau salariu de funcție, pentru un program complet de muncă, este mai mic decât noul prag stabilit.
În cazul angajaților care au deja un salariu tarifar sau de funcție egal ori mai mare de 7.600 de lei, majorarea nu va fi obligatorie. Angajatorii vor putea însă să majoreze salariile în funcție de productivitatea muncii și de posibilitățile financiare ale unității.
Vasile Tofan, mesaj pentru investitorii europeni: „Investiți în Moldova, iar Guvernul va fi un partener”
Prim-ministrul Vasile Tofan s-a întâlnit, la Bruxelles, cu reprezentanții mai multor companii europene, pe care i-a invitat să cunoască Republica Moldova și să investească în țara noastră. totodată, companiile deja prezente pe piață au fost încurajate să analizeze extinderea capacităților și sporirea volumului de investiții.
Studiu: O familie cu doi copii ar avea nevoie de aproape 68.000 de lei lunar pentru un trai decent
O familie formată din doi adulți salariați și doi copii ar avea nevoie de aproape 68 de mii de lei pe lună pentru a-și acoperi cheltuielile necesare unui trai decent în Republica Moldova. Calculul se regăsește într-un nou studiu prezentat miercuri, 7 octombrie, de Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova (CNSM).
31 978 contracte de locațiune înregistrate la SFS în 9 luni ale anului 2026. Încasările la impozitul pe venit – în creștere cu 36,5%
Încasările la impozitul pe venit de la persoanele fizice care transmit în locațiune bunuri imobile au crescut cu 36,5% în 9 luni ale anului2026 și constituie 93,3 milioane lei, comparativ cu perioada similară a anului 2025.